От Мъжкото хоро остана само екзотиката

Богоявление. Снимка – БГНЕС

На всички мъже скочили в различни реки и хванали Богоявленския кръст – Господ здраве да им дава !

Проблемът е в това, че освен екзотичните кадри на полуголи /или облечени/ мъже влезли в реките и хванати на хоро – друго не се чу и видя по телевизорите през целия ден на Богоявление.

Нито една от големите телевизии, нито една!, не покани в студиото си етнограф или фолклорист да каже в какво е смисълът на този ритуал ? Кога се е появил и защо ? Какви са неговите разновидности в различните етнографски области на страната ? Съхранена ли е неговата автентичност днес и защо трябва да я пазим ?

Нищо такова не се чу. A bTV стигна до там, че изпрати в Калофер климатологът проф. Георги Рачев да отразява събитието. И той го отрази точно като такова. Нито помен за същността на древната българска обредност в този ритуал.

А имаме цял Институт по етнография и фолклористика към БАН. Имаме учени с приноси в издирването, съхраняването и изучаването на българската празнично – обредна дейност.

Още през 2013 година във връзка с Богоявление и хорото в Калофер, проф. Георг Краев каза по БНТ: „Големият проблем е, че никъде от началното училище до 12-ти клас не се описва този празник, не са разкрити неговите дълбинни стойности, не ни е разказано защо трябва да го хванем този кръст и какъв е смисълът на хващането му. Какво точно се случва на Йордановден, какво е това пречистване на световния ред, за да се роди новия ред, за да дойде след това празника на Св. Иван, на кума на Богородица. Благодарение на който Христос има име.

Не случайно празнуваме Ивановден като денят на побратимяването, един много древен български празник, който вече е забравен. Един празник в чест на кума, благодарение на когото се взимат греховете на онези, които ще сгрешат. Виждате каква красота има в цялата тази хубава древна обредност, напълно забравена и превърната в документално кино”.

Медиите са тези, които направиха от древния ритуал „събитие”, смята проф. Краев. Вероятно затова днес никъде не се чу, че официалната песен на хорото, която се пее по време на обреда е „Залюбила е Василка“. Че ритуалът е познат под името „Мъжки водици” и е кулминация на мъжката енергия. Жени нямат място на мъжкото хоро. Така както на следващия ден е „Женски Водици” и мъжете нямат работа при жените, за да извършат те своята магия.

Не се чу, че ритуалът е свързан с пречистване, с преход към следващия природен цикъл и че в това има съобразяване с природата и Космоса.

Хубавото е, че поне се радвахме на смелчаците влезли във водите на зимните реки, та покрай тях да си зададем и другите въпроси за ритуала на Богоявление. За да изпълним този и всички други ритуали от българската обредност със съдържание, а не само с екзотика.

Споделете:

Прочетете също

Конкурс за Левски в Кнежа

Конкурс-рецитал „Левски вечно ще живее“ организира Община Кнежа

Община Кнежа. Снимка – „Плевен прес“. По случай отбелязването на 149-годишнината от обесването на Васил …

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван.