• 19 . сеп. . 2019 - Кметската битка за Белене се завързва
  • 19 . сеп. . 2019 - Заради неявяването на футболистите Спартак глобен с 2000 лева и минус 3 точки
  • 19 . сеп. . 2019 - Ярослав Димитров, ОИК: 118 225 са избирателите в община Плевен
  • 19 . сеп. . 2019 - Постоянните комисии в Общински съвет – Плевен, заседават на 20 и 24 септември
  • 18 . сеп. . 2019 - Зам.-министър Амелия Гешева представи в Плевен програма „Културно предприемачество, наследство и сътрудничество“

Поради широкия обществен отзвук за спрения от общинските съветници в Плевен Международен симпозиум по скулптура, потърсихме автора на идеята и участник в нейната реализация – проф. Кирил Мескин. Ето какво каза той пред „Плевен прес“:

Проф. Кирил Мескин. Снимка – Плевен прес.

Проф. Мескин, какво мислите за решението на ОбС, с което бе свален от Културния календар Международния симпозиум по скулптура ?

Категорично съм против това решение. Не само защото симпозиума е моя идея. А защото в Плевен има условия за него. Има творци, има колеги, има младо поколение, заради което си струва да оставим трайни неща от камък, неща, които остават во веки веков.

Каква е ползата за обикновения плевенчанин от проява като симпозиума ?

Тогава трябва малко история. След Втората световна война колеги от Австрия решиха изкуството да излезе между хората. До тогава скулптурите стояха повече в катедралите и църквите. Целта на колегите е била хората да усетят, че има красиви неща в природата направени от човешка ръка. От тогава до сега там се провежда симпозиум по скулптура. От първия симпозиум до сега в Австрия има Световен център събрал енергията на колеги от цял свят. В него се правят срещи, концерти и други събития. Посетителите виждат, че освен храната, има и други важни неща в живота. Неща, които правят този живот смислен и това е именно изкуството. Това е ползата за плевенчани. Само че в Плевен тъкмо почнахме да правим подобно нещо и го изкоренихме от основи.

В скулптурите в ж.п. градинката някои виждат само камънаци. Безполезни при това.

За мен пък една лека кола е куп ламарина, която ти върши работа да идеш от тук до там. Разликата обаче е, че след време ламарината ще отиде за скрап, а скулптурите остават за поколенията. Скулптурите в ж.п. градинката са от чист бял мрамор, те са като една поезия. Но този, който казва че са камънаци едва ли чете поезия. Нали знаете приказката за свинята и розата. Ако на прасето му дадеш роза, то няма да я помирише, а ще я сдъвче. На такъв човек ако му дадеш камък ще гледа като теле в гръсти. Въпросните скулптури са на оживено място, на входа на града, гарата, автогарата, мола. Покрай тях минават много хора, все нещо остава в тях. Фактът, че до сега не са повредени е красноречив.

След нашата публикация „Умъртвиха симпозиума по скулптура” имаше много коментари в социалните мрежи. Един от тях беше, че сега е време да нахраним хората, пък след това да мислим за изкуство и скулптури. Така ли е ?

Имаше един министър председател дошъл от друго място да управлява България и първите му думи бяха „Дайте да нахраним хората”. Е, след толкова години има толкова ненахранени хора, които ровят в кофите за боклук. И това ще продължи. Има други хора, които карат поршета, беемвета и управляват държавата. Защо те не нахранят хората ? Да си отделят от парите и да нахранят бедните. Вижте, в 1359 година са направени боянските стенописи. Повтарям – 1359-та година ! Боянските стенописи са 80 години преди световния Ренесанс, преди Джото в Италия. Но за да се знае това, трябва да е прочетено, хората трябва да четат. Така ще знаят, че тези, които са направили боянските стенописи са живели  по времето на едни български царе, които са били истински царе на държавата. Тогава не е имало Европейски съюз. И тези царе са поканили най-добрите майстори да направят боянските стенописи, с които сега България се гордее. Ако погледнем историята, ще видим, че в едни други години по време на турското робство са направени много  стенописи и църкви, но турците не са ги унищожавали. А ние тъкмо почнем нещо и с лека ръка го унищожаваме. Защо ? Ако само хлябът е единствената цел на човека, тя ще го връща все по-назад в развитието, докато накрая започне да мучи като животно.  Точно от това го пази изкуството. Да не се превръща в животно.

Бяхте ли потърсен от Постоянната комисия по култура за обсъждането на Културния календар и в частност на симпозиума по скулптура. Някой от членовете на комисията потърси ли ви ?

Не. Никой не ме е търсил.  В експертния съвет по култура, където съм на доброволни начала, присъствах когато стана на въпрос за тези пари и пак имаше недомлъвки да се дават ли, да не се ли дават. Аз казах едни думи там, който разбрал – разбрал. Но от общинската комисия за култура нито веднъж не са ме потърсили и никой не ме е питал за нищо. И до колкото знам никой от тях не е учил изкуство. Все едно аз да казвам ракетите трябва ли да летят до космоса или не. Не може човек, който  не познава една материя  да казва как трябва да стане.

Има остро недоволство сред местната общност срещу спирането на симпозиума. Трябва ли творческите гилдии в Плевен да бъдат единни когато става въпрос за стойностни културни инициативи ?

Разбира се, че трябва. Изкуството обединява всичко – музика, театър, архитектура, скулптура, живопис и т.н. Всички ние се занимаваме с изкуство, средствата за изразяване са различни. Аз се изразявам със средствата на пластиката,  живописеца  със средствата на цвета, музиканта със средствата на тона. Това са сетивата на човека, които възприемат едно и също нещо, но по различен начин. Но всички те са мехлем за душата, обогатяват човека. Изкуството е светлина, емоция. Затова нашите баби садят в градинките си и цветя, а не само салата за ракия. Да припомня ли, че и парижани по времето на Айфел не са харесали неговата кула, но са я построили. Сега е символа на Париж. Ако тогава е имало такива общински съветници като нашите, те щяха да я съборят. И какво щяхме да правим ?!

Успешен ли беше този симпозиум ?

Ще кажа само това, че интереса към него беше огромен. 156 проекта от цял свят дойдоха в Плевен. Творци от Европа, Америка, Нова Зеландия, Австралия кандидатстваха с проекти. Само от Африка нямаше. Тези хора научиха за Плевен. Както някога търсеха България по школата на Ананиев в Тръстеник, така сега търсеха България по Плевен. Защото това бяха най-добрите, най-известните творци, които правят скулптури по целия свят.

Беше много трудно. Трябваше да създадем площадка за работа. Направихме специално място в Кайлъка за това, защото то не става ей така – на поляната. Намерихме хубав мрамор, който докарахме в Плевен. Осигурихме им условия за работа и безопасност, защото я си представете кранът да вдигне камък 5 тона и той да падне върху художника. Осигурихме  и места за почивка. Запознахме ги с нашата история и култура. Отдел „Култура” в общината работеше всеотдайно през цялото време и осигури фундаменти, защото тези скулптури не могат да се сложат на тревата. Осигури гранитните плочи с изписаните имена на творците. Те самите останаха много доволни от организацията и условията на работа. И когато си отидат по държавите ще разказват за Плевен. Това беше един напълно завършен симпозиум, високо оценен от колегите. А който не го харесва или харесва – това е друга тема.

Все пак това е ваша рожба. Смятате ли да се борите за нея и как ?

Аз не, не бих се борил. Бях определен от СБХ по желание на нашата община като специалист по мероприятието.  Защото това ми е занаята, това мога. Направих го. Колкото мога. Още повече, че  съм единствения  професор по скулптура в целия район. Няма друг професор останал в Плевен. Имаме страхотни колеги и преподаватели в академията, но те са в София или Велико Търново. Само аз останах в Плевен. И цял живот се боря за тази моя кауза – да остане нещо в моя град, да просъществува за поколенията. Но при един Общински съвет като този в момента, който не иска подобно нещо, как да се бориш ?!

Проф. Кирил Мескин. Снимка – Плевен прес.

Категории: Интервю, Култура

Оставете коментар


Днес гледат делото срещу...

Публикувано от юни - 7 - 2017

0 Коментари

Кметът на Червен бряг...

Публикувано от мар. - 27 - 2019

0 Коментари

Стартира седмото издание на...

Публикувано от сеп. - 5 - 2019

0 Коментари

За пръв път –...

Публикувано от февр. - 3 - 2019

1 Коментар

  • Анкета

                 
    • Кой кандидат-кмет на Плевен ще подкрепите на предстоящите избори?

      Покажи резултатите

      Зареждане ... Зареждане ...

      За Нас                            За контакт

             

      Всички новини, статии, репортажи, интервюта и други текстови и графични материали, публикувани в сайта, са собственост на Plevenpress, освен ако изрично е посочено друго. Допуска се публикуване на текстови материали и новини само с посочване на източника и задължително добавяне на линк към plevenpress.com . Използването на графични и видеоматериали публикувани в plevenpress, е строго забранено. Нарушителите ще бъдат санкционирани с цялата строгост на закона.